xs - xl

Trillium hibbersonii er virkelig en miniatureplante - rager max 2 cm over jorden. Alpeklokken er lidt højere.



Den mørke berberis og purpurstenbræk hører også til de små og bor i stenbedet.




Blodurt, enkelt dobbelt og star.

Rosa vårbælg og springklap (cardamine pentaphyllos).


                                         Paeonia veitchii woodwardii
 

Fire forskellige slags judaspenge, nemlig rediviva, som er en staude, corfu blue, som også siges at være staudeagtig, brogetbladet og den gode gamle, som begge er etårige.


Rhododendron roxieanum var oreonastes er en af  vores favoritplanter pga det fine løv og den smukke vækstform, men dens knopper og blomster er også smukke.

  





Kommentarer

  1. Ja det var da bittesmå planter, du viser i dag. Din Roxieanum er så fin, min gik desværre til i sommer, det var vist noget svamp, så jeg nåede aldrig at se den i blomst. Stjernemagnoliaen er stor og flot.
    Blomstrer din pæon allerede?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den der specielle pæon starter altid sin blomstring i april. Det gjorde den også sidste år, selvom det var så koldt.

      Slet
  2. Dejlige billeder af dine smukke planter.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  3. Hej Maria

    Det var da en sød lille Trillium.
    alletiders at se de 3 blodurt side om side - og ja, den enkle vinder hos mig:)

    Jeg husker din Paeonia veitchii woodwardii fra sidste år, der var den også tidlig - i år vinder den ikke så stort - mange pæoner står med store knopper - rockiier vil nok blomstre snart.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Pæonen ser ud til at følge sit indre ur uanset, hvordan vinteren forløber. Jeg har faktisk en fjerde blodurt, Amy, som blot lige rager 1 cm op over jorden.

      Slet
  4. Uf, jeg har en kedelig vane med at blive forelsket, hver gang jeg har besøgt din blog - nu er det purpurstenbræk'ken der fik hjertet til at slå lidt hurtigere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er da også så nuttet. Den er plantet i en tufsten og hænger fast med en enkelt tynd lille tråd.

      Slet
  5. Ja så mange forskellige du har. De er vel nok fine dine blodurt. Men nu har nu så mange specielle planter, at det er en ren lyst at besøge dig. Det er en fin vækst din rhododendron har. 4 forskellige judaspenge - ja så har jeg da noget at indhente. De er søde hver for sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den brogetbladede judaspenge fik jeg som frø af Bente (Elmsbjerg Eden) sidste år, og jeg glæder mig meget til at se den i blomst.

      Slet
  6. Jeg husker godt dine lidt specielle blodiurt fra sidste år. Jeg fik fat i nogle, men de er ikke dukket op endnu, men jeg håber stadig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg anskaffede også en variant sidste år, og den stikker kun 1 cm op over jorden, så der er da håb endnu for dine nyanskaffelser.

      Slet
  7. Hej Marie.Som du da kan diske op med spændende vækster.Flotte blodurt.........håber stadig at min ene dukker op.
    Utrolig smuk stjernemagnolie du har.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores stjernemagnolia var det allerførste træ, vi købte til haven, og er nok omkring 30 år gammelt.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?