efterårsstemning

med regn og rusk har præget eftermiddagen i dag. Æblerne dratter ned med et ordentligt brag. Her er det skovfogedæbler, som er både store og farverige i år.

Også denne dahlia blev kastet rundt af blæsten og måtte have noget støtte for ikke at knække over ved jordoverfladen.

Black beauty styrer for vildt og har forlængt fået noget at støtte sig op ad.

Hjortetrøst er imponerende med de oprette stængler og høje vækst og er heldigvis ikke udsat for blæst.

Anemonopsis står også trygt i læ og er en fast holdeplads på den daglige runde. Det er både planten og blomsterne, der er et besøg værd.






Efterårsensian har jeg ikke voldsom stor succes med i haven, men de trives udmærket i en krukke.


Ved drivhuset står en krukke med hagelilje, crinum powellii, som giver mig dårlig samvittighed, fordi jeg har været slem til at glemme både at gøde og vande den.

I nærheden står en gulbladet fasanbusk og lyser op. 


Heliopsis summer nights står også i køkkenhaven og venter på at blive plantet ud i et staudebed.

I skovhaven er der hyggeligt og fredeligt, selvom det suser i trætoppene.

I onsdags så vi for første gang digesvaler ved Knud Strand. Det er sjovt at se sådan en koloni, når man er vant til de pardannende landsvaler.






Kommentarer

  1. Dejlige billeder du viser på sådan en vindomsust dag. godt du ahr fået bundet dahliaerne op. Jeg skal vist ud med noget opbinding til flere forskellige planter i morgen, for her er der også noget som har lagt sig for vinden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så ærgerligt at se dahliaerne knække og visne, når man møjsommeligt har overvintret dem og drevet dem frem.

      Slet
  2. Din Black Beauty er godt nok flot og imponerende. Fasanbusken er flot, jeg glæder mig til mine bliver så store, hvis det lykkes en gang. Anemonopsis er en køn lille en, den kan jeg godt forstå, at du besøger mange gange.
    Spændende med digesvalerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Black beauty er efterhånden også den eneste lilje, der blomstrer. Jeg var heldig med nærbilledet af anemonopsis, for den er ellers så vanskelig at stille skarpt på.

      Slet
  3. Ja det bliver ikke nemmere af at det blæser. Black Beauty er en af de sidste, som blomstrer.

    SvarSlet
  4. Hej Marie

    Flotte billeder af den lækre blomst på Anemonopsis!

    Jeg har heller ikke den store succes men Ensian - de dør faktisk for mig i dk - måske her i Sverige det ville gå bedre?

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, måske vil de trives bedre i Sverige.

      Slet
  5. Hej Marie.Ja!! her havde vi både blæst og regn i lørdags til vores vejfest.................godt ve havde det store telt.
    Her rasler æblerne også ned..................håber der bliver lidt tilbage til æblegrød.
    Har lige gået min morgenrunde, og der er er også en del af mine dahlia der har lagt sig ned.
    Heldigvis har vi fået 9 mm.regn i nat...............så jeg håber på at det et slut med at vande hver aften.
    Min hjortetrøst har fået små blomster i år pga. af tørken..............lidt ærgerligt.
    Din fasanbusk er jeg lidt vild med...........skøn farve.
    Rigtig god dag Jette

    .

    SvarSlet
  6. Heldigt for festen at jeres telt holdt til blæsten - den var ellers voldsom. Her mangler vi ikke længere vand, men har også været virkelig heldige.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid