tirsdag den 4. juli 2017

fotografens genvordigheder

Det er slet ikke let at lege fotograf 😟 Hvis solen skinner, bliver de lyse motiver overbelyst, og i grĂ„vejr bliver resultatet ofte trist og dĂždt, og sĂ„ vil jeg helt undlade at kommentere pĂ„ den idelige regn og blĂŠst.
dianthus Elizabethan (pink)

Tre forskellige slags smalbladet klokke/ campanula persicifolia - jeg er vild med deres sarte blomster, men min favorit er nok den midterste med tilnavnet La Bello.



Gule blomster kan sandelig ogsÄ volde problemer. Med rÞlliken handlede det om, at jeg mÄtte kante mig ind midt i en rosenbusk for at fÄ den bedste vinkel uden for meget baggrundsstÞj.
Achillea Credo

Riddersporen delphinium  sungleam er sĂ„ sartgul i udspring, at den blegner og bliver hvid i solskin og nĂŠsten forsvinder i den grĂžnne baggrund  i overskyet vejr - jeg mĂ„ vende tilbage om et par dage, nĂ„r den er fuldt udsprunget.

Echinacea paradoxa er der ingen problemer med overhovedet, heller ikke nÄr det handler om overvintring.

Den forholdsvis lave kleopatras nĂ„l/ steppelilje/ eremurus stenophyllus er en af dem, som helst skal have et strejf af solskin for vĂ„gne til live.

SÊrkrone/ amorpha fruticosa er en fligetbladet busk, som ikke tÄler blÊst, og som har violette eller mÞrkebrune blomsteraks med fristende gule stÞvknapper pÄ stÞvdragerne. Problemet her er, at man skal helt tÊt pÄ blomsten for virkelig at se, hvor raffineret den er.

PĂ„ det nĂŠste billede var det de lige linjer, der var problemet mere end blomsterhovederne.
Cenolophium denudatum/ baltisk persille

Petit faucon er navnet pÄ denne staudeklematis, som godt vil klatre lidt, hvis man tilbyder den noget at klatre opad som f.eks. en sÞjletaks. Farven er blevet mere blÄ, end den er i virkeligheden.


Med Leonardo da Vinci er vi tilbage ved problemet med, at sollyset udvasker de fuldt udsprungne blomster. Heldigvis var den skrĂ„ aftensol i gĂ„r mindre hĂ„rd. Jeg vil slutte med at tilfĂžje (mĂ„ske prale lidt med), at planten her er en stiklingeformet version, som nu har vokset 4-5 Ă„r pĂ„ egen rod.

16 kommentarer:

  1. Jeg er sÄ imponert over alle de spennende planter du har! Jeg kjenner Echinacea paradoxa, for den sÄdde jeg en gang. Den levde to vintre ;)
    SÄ sÞt den lille staudeclematisen er! Jeg har virkelig fÄtt sansen for de.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan godt vÊre, at det er klogt at gemme frÞ af paradoxa. De smÄ staudeklematis er ikke showstoppere som de storblomstrende, men har en mere diskret charme.

      Slet
  2. NÊ det er ikke nemt - og hvis det ikke er som duhar beskrevet, sÄ blÊser det en hel pelikan og alt lÊgger sig ned! Men jeg synes nu at du har klaret fotograferingen til UG kryds :-)
    Den Dianthus Elizabethan er sÄÄÄÄÄ yndig;)
    Jeg kom til at Ăžnske mig Echinacea Paradoxa..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lisbeth, jeg prÞvede skam ogsÄ efter bedste evne at tage udfordringen op. Ja, nelliken er yndig, det synes jeg ogsÄ. Paradoxa har jeg haft held med at sÄ.

      Slet
  3. he he... jeg ser for mig hvordan du kravler rundt blandt blomster og buske, for at fÄ det rette skud i det rette lys. Helt klart en udfordring. Du har altsÄ sÄ mange skÞnne planter, den gule ridderspore faldt jeg pladask for og ligeledes baltisk persille, nÄ ja... og sÄ alle de andre! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror da nok, jeg endte med en torn i rumpen i kampens hede, sĂ„dan fĂžltes det i hvert fald 🙂 Riddersporen er jeg selv ret vild med og er allerede begyndt at spekulere pĂ„, hvordan jeg bedst hjĂŠlper den til at overvintre igen. Den baltiske persille har vi efterhĂ„nden haft i en del Ă„r, det er en nem staude at have med at gĂžre.

      Slet
  4. Kender problemet men du er nu sluppet rimeligt godt fra det, ja jeg synes, det er flotte billeder. Alle af fristende planter, isĂŠr den fĂžrste synes jeg er ret flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Solen ramte nelliken, lige da jeg gik forbi den pÄ vej ned i drivhuset, og sÄ drÞnede jeg straks ind efter kameraet. SÄdan kan man sommetider vÊre heldig.

      Slet
  5. Hej Marie

    Det er da gÄet fint med fotograferingen.
    Indimellrem mÄ manb vride sig ind de mÊrkeligste steder for at fÄ det lÊkreste billede:)

    SpĂŠndende planter!
    Tror dog ikke Echinacea paradoxa er glad for sneglene her...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sno sig og ned pÄ knÊ, og hvad der ellers krÊves for at fÄ sit skud i kassen. Paradoxa har et beskedent bladvÊrk, og hvis sneglene Êder det, er det helt sikkert slut med planten.

      Slet
  6. Imponerende rose I har lavet! Dejlige gule stauder du viser.Jeg overvĂŠldes stadig over alle de (for mig) sjĂŠldne planter I har i jeres have!

    SvarSlet
    Svar
    1. I tidernes morgen viste SĂžren Ryge, hvordan han lavede stiklinger af the Fairy, og siden har jeg prĂžvet det nogle gange med vekslende held. De fleste af vores planter er ganske almindelige- jeg er nok bare tilbĂžjelig til at vise de mindre almindelige.

      Slet
  7. Masse spennende, og jeg likte spesielt godt det Ăžverste bildet med gjennomlys.
    Ha en fin helg, hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlet
    Svar
    1. Nelliken er nok ogsÄ min favorit, isÊr fordi man tydeligt kan se den fine kant pÄ kronbldene.

      Slet
  8. Hej Marie!

    Jag tycker alltid du lyckas sÄ fint med dina bilder men man Àr vÀl sjÀlv den största kritikern. En insikt som ramlat ner hos mig, det gÀller att ha tÄlamod och framförallt tid nÀr man tar fram kameran. Om jag kÀnner mig lite stressad och skall ta nÄgra bilder bara blir det sÀllan bra. Och krypa omkring pÄ knÀna Àr helt nödvÀndigt Àven om det blir allt svÄrare att ta sig upp. En dag sitter jag vÀl dÀr och fÄr ropa pÄ hjÀlp att ta mig upp.

    Du har sÄ mÄnga spÀnnande vÀxter, en god inspirationskÀlla Àr din blogg.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, en hurtig runde giver slet ikke det samme resultat, som hvis man har masser af tid. Alligevel kasserer jeg langt de fleste af de billeder, jeg fÄr taget. Inspirationskilde er prÊcis det udtryk, jeg ville bruge til at beskrive din egen blog, Gunilla.

      Slet