Så er det ganske vist -

det er blevet efterår. Vi nåede nemlig at skure havemøblerne rene for alger og skidt og køre dem til vinteropbevaring, før det satte i med det obligatoriske regnvejr. Lidt tidligt måske; men de var blevet alt for triste at se på og mindede os bare om, hvor få solskinsdage vi har haft denne sommer.

 Lidt trist er det da, at vi er kommet så langt; men nu kan vi da i det mindste nyde synet af den omlagte terrassebelægning.

Betegnelsen staudeklematis dækker i grunden over en temmelig stor og varieret gruppe planter.  De tidligste er recta, som opfører sig som store stauder. Så kommer den kæmpestore integrifolia gruppe med utroligt mange lækre klematis, som godt vil opad, hvis de får noget at støtte sig til. Og endelig er der heracleifolia/ tubulosa/jouiniana og lignende, som igen er staudeagtige i vækstformen, men danner lange ranker og breder sig ud til et bunddække, hvis man lader dem i fred. Det er den sidste kategori, jeg viser tre forskellige af .

Vores heptacodium miconioides/ himlens syv sønner har udviklet sig  til en forholdsvis harmonisk, ca 2 meter høj plante, dog stadigvæk snarere en busk end et træ.


Her i september kan jeg godt blive fristet af de store flotte potter med asters, som plantecentrene bugner med. I år faldt jeg for den nydelige staude herunder, som jeg før har prøvet at frøformere. Den hedder stokesia laevis. Måske burde jeg plante den ud i et bed, så rødderne kan få fat, før det bliver vinter.

Hvide nøgne jomfruer, så bliver det vel ikke mere jomfrueligt:-) Den første er colchicum speciosum album og den anden colchicum byzantinum album.


Campanula sarastro har startet på sin genblomstring  - jeg kan godt lide farvespillet mellem de forskelligt udviklede blomster.

De to næste planter købte jeg på markedet ved Gimsinghoved i foråret. Den spinkle staude hedder beesia calthifolia, og den anden er en usædvanligt blomsterrig klokkeranke.
              

 En dværg og en kæmpe:Ramonda nathaliae blomstrer omsider i spaltebedet, mens pileurten persicaria campanulata fylder godt i vores fugtigste bed, hvilket siger en hel del i år.

Kommentarer

  1. Jeg har nu også svært ved at indse, at efteråret er stærkt på vej, men på den anden side er denne tid på året nu også en god havetid. Der kan flyttes rundt på planter og planlægges og ryddes op, alt sammen med det formål, at det bliver endnu bedre næste år 😀
    Jeg har bestemt mig for at prøve med lidt flere Clematis, vi har kun nogle få.
    Den Persicaria du viser, er da bare fin, den er jeg ikke stødt på før og når jeg søger på den, ser det ikke ud til at den kan fås i DK.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er forunderligt, at man hvert år kan blive ved med at forbedre haven. Jeg synes næsten, der er uoverskueligt mange ting, jeg godt kunne tænke mig at få ordnet i år. Jeg kan ikke lige huske, hvor jeg fik pileurten fra.

      Slet
  2. Jeg har også tænkt på, at nu skulle havemøblerne snart ind, de ligger bare og vælter rundt derude i blæsten. Men Bent syntes alligevel, det var for tidligt.
    Vores heptacodium miconioides/ himlens syv sønner så også sådan ud fra start, men det pynter meget at få den stammet op, hvis du hellere vil have et træ.
    Måske skal man gøre lidt mere i staudeclematis, de er nu fine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Men det er da også ret tidligt at tage møblerne ind. Jeg tænker også, at heptacodium skal stammes lidt op til næste år. Lige nu kan jeg ikke nænne at fjerne alle de blomster. Især den ene af disse staudeklematis gør det godt som bunddække.

      Slet
  3. Hej Marie

    Jeg satser jo stadig på en indian summer, også selvom vejrudsigten nu lover masser regn og blæst de næste 2 døgn - og at den første klare dag skulle blive på onsdag... Ja, det er om en uge.. Det må vi tage med!
    Flotte blomster især bemærker jeg de små Beesia calthifolia og Ramonda nathaliae, det behøver ikke være så mægtigt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har vist ikke helt de samme vejrguder, så måske får du din indian summer. Beesia bliver et fint bunddække, når den er vokset til - bladene minder om efeu eller cyclamen.

      Slet
  4. Jeg synes at tiden går fryktelig hurtig når kalenderen viser august, og ettersommeren blir bare borte. Det er jo godt at dere har fått inn hagemøblene. Så langt har jeg ikke tenkt en gang. Tror det blir lenge til, for her har vi nok å bestille ;)
    Terassen som ble omlagt ble veldig fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ingen tvivl om, at du har andet at skulle koncentrere dig om end havemøbler. Vi er selv glade for terrassen, som den er kommet til at se ud.

      Slet
  5. Hei Marie. Terrassen ble flott. Hagemøblene får stå ute litt enda. Håper fremdeles det skal bli litt fint vær. Flotte bilder. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, lad os håbe, at der kommer fint vejr lidt endnu. Det trænger vi til.

      Slet
  6. Hej Marie!
    Vackra bilder från din trädgård, har haft några fina dagar ute med omplanteringar i rabatterna, hoppas att det fortsätter ett tag till.
    Din klockranka klättrar så fint, glad för att min också blommar fortfarande.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Omplantning står menuen også på her i haven. Din klokkeranke startede blomstringen utroligt tidligt, så du når sikkert at høste frø, det er mere tvivlsomt med vores.

      Slet
  7. Hej Marie!

    Jättesnyggt med den nya terrassen som blänker så fint efter regnet. Du har sannerligen tänkt till när du ordnat med växterna som inramar terrassen, jättesnyggt är det!!

    Och här kämpar vi på i urskogen känns det som, så där fint kommer det aldrig att bli här.

    Allt gott Marie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Terrassen med omgivelser tog sig ekstra fint ud, fordi det lige havde regnet. Din have er da bestemt jættefin:-)

      Slet
  8. Hej Marie. Terrassen er superflot. Så kom havemøblerne ind, jeg tror dog lige jeg venter et par uger endnu med mine. Jeg lagde mærke til espalieret med klokkeranken. Det ser flot ud, det er en flot konstruktion og ser solid ud. Som altid viser du spændende planter:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt at læse din kommentar, for man kan tydeligt mærke, at du selv har gang i omlægning af din have og at dit øje derfor fanges af "konstruktioner". Vores havemøbler var simpelthen blevet helt grønne pga det fugtige vejr, vi har haft.

      Slet
  9. Wow !! Such an amazing garden !! That's a lovely place to relax !!
    Greetings

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you, Ela. We enjoy relaxing there, but certainly also enjoy working there.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid