Heidihytten

På en kølig regnvejrsdag passer det fint at sætte sig til computeren for at lave et indlæg. Inden jeg viser bjælkehytten, kommer der et billede af glaucidium i blomst, en af utallige forårsyndlinge.

Heidihytten er nu næsten færdig; der mangler et vindue mod øst, og gulvet trænger til at blive gjort mere stabilt, mener bygherren. Og så kunne vi godt tænke os en form for totem oven over døren.

Sørens målsætning var at lave så meget som muligt af materialer her fra matriklen. Alligevel blev det nødvendigt at købe tagpap, forskallingsbrædder, tagrender, kakaoskaller, kattegrus og sedumfrø. Det havde været enklere at købe sedummåtter, men det ville blive alt for dyrt og desuden stride imod gør-det-selv princippet.

Døren, der er brugt, førte oprindeligt ind til spisekammeret i min bedstemors aftægtslejlighed her på gården. Typisk for Søren havde han gemt den for det tilfælde, at der skulle blive brug for den, og det blev der jo så.

Til evt. interesserede kan jeg fortælle, at vi har købt tagrender og frøblanding hos Nykilde. Mit indtryk af danske artikler eller hjemmesider om grønne tage, er, at de er meget præget af, at der herhjemme er vokset en industri op omkring fænomenet.  Jeg gætter på, at den økologiske vinkel er medvirkende til, at firmaerne kan tage sig rigtig godt betalt for deres produkter. Samtidig er deres produktbeskrivelse ikke altid imponerende. Tag bare Champosts beskrivelse af deres tagjord, den kan næsten ikke være mindre præcis.

Hvis det er gør-det-selv sider om grønne tage, man er ude efter, fandt jeg ud af, at der er flere hits at hente, når man søger på engelsk. Denne guide er f.eks. ganske udmærket. Den jordblanding, vi endte med selv at lave, består af lige dele knuste mursten, kattegrus(moler), kakaoskaller, sand og kommunekompost. Det gælder om at holde både vægt og næring på så lavt et niveau som muligt, samtidig med at der skabes er et godt dræn.
Det var tungt arbejde at få vækstlaget lagt op og fordelt på taget. Jeg kørte frem og tilbage med en trillebør med to spande fulde af jordblandingen, og mine arme blev længere og længere, mens Søren "bare" stod og fordelte den på huset. Nu har det ligget der i fjorten dage og har ikke rørt sig ud af stedet, og når vejret bliver lunere, skulle der gerne spire en masse små sedumplanter frem.

Til slut et par gule skønheder: til venstre pulsatilla albana lutea, der ikke er dunet som andre kobjælder, og til højre en asiatisk staude, som hedder disporum smilacina flore pleno. Kobjælden har jeg sået, og disporum købte jeg på sidste års plantemarked i Struer -  det bliver spændende at se, hvad der kan friste på dette års marked, som afholdes på lørdag.

Kommentarer

  1. Flot hytte i har fået bygget. Det bliver spændende at se når taget 'begynder at gro'.

    SvarSlet
  2. Hej Marie

    Lækker hytte, og godt håndværk!
    Spændende med det levende tag - en god idé:)
    glaucidium har jeg i dk, men min står noget klemt og har endnu ikke blomstret, tror jeg flytter den!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores glaucidium er en gammel svend, og jeg kan ikke huske, om der gik flere år, før den begyndte at blomstre.

      Slet
  3. Hei Marie.
    Flott hytte og godt håndverk. Spennende med taket. Alltid moro å gå på plantemarked. Der kan en finne mye. Her blåser det og regner. Vi har hatt kuldegrader de siste nettene. Heldigvis ikke snø. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man kommer altid hjem fra plantemarked med uventede ting.

      Slet
  4. Så flott hytte! Det blir spennende når det spirer på taket :)
    Nydelig glaucidium.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi var ved stranden forleden for at finde planter af bidende stenurt, men det var vist for tidligt på sæsonen.

      Slet
  5. Spændende historie om Heidihytten, det er ikke så nemt at gå til, men resultatet er virkelig flot. Så må vi se, når det begynder at gro. Det lyder tungt at køre med den trillebør, jeg kan godt forstå, at dine arme blev lange.
    Flot Glaucidium

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er godt tilfredse med hytten, men den skal jo lige godkendes af børnebørnene. Hårdt arbejde var det, men det gik heldigvis også temmelig hurtigt.

      Slet
  6. Hej Marie!

    Högtid i trädgården när Glaucidium går i blom, här har de nyss börjat titta upp ur jorden.

    Ert byggnadsverk är tjusigt och originellt, spännande med sedumtak. Lycka till!

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig, og heldigvis vender den tilbage år efter år og vokser sig lidt større hvert år.

      Slet
  7. En morsom og orginal hytte :-) Skulle vel tro at barnebarna vil godkjenne den. og at det i tillegg skal vokse noe på taket, må jo bare være topp.
    Godt med en handyman.
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Børnebørnene har hjulpet lidt med byggeriet, så vi satser på godkendelse ☺

      Slet
  8. Supersuperflot hytte - jeg glæder mig til at se den med det grønne tag - så bliver det ikke bedre.
    Din glaucidium er meget længere fremme end min... jeg synes ellers det går stærkt i min have for tiden :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder vi os også til. Vi har to glaucidium, og den ene blomstrer, mens den anden ikke viser knopperne endnu. Det går også stærkt med mange ting her i haven.

      Slet
  9. Hvor er det en flot hytte! Man må sige, den er virkelig gennemført. Og I har selv været bygherrer, arkitekter, håndværkere og gartnere. Det bliver spændende at se taget i blomst.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Min opgave har for det meste været at agere sparringspartner - plus at slæbe jord til taget.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid