insekter

Efter formiddagens obligatoriske regnvejr, steg temperaturen og solen kom frem, hvilket også lokkede insekterne på banen. En guldsmed sad stille så længe, at jeg kunne nå at tage billeder.


 Dahliaen 'HS Wink' er utrolig populær især hos admiral og dagpåfugleøje, mens nældens takvinge tydeligvis foretrækker den gule solhat.






Dahliaens naboer i form af clematis roguchi og spydverbena var ikke nær så interessante for insekterne. Faktisk så jeg dem ikke få besøg overhovedet.


Sensommerbedet er det helt rigtige sted at søge hen, hvis man ønsker at høre og se insekter.

Kommentarer

  1. Så flotte bilder du har tatt av insektene! Ja, det er forskjell på hva de liker av blomster. Her frøys mine sommerfuglbusker ned i vinter, men før har de vært en magnet for sommerfuglene. Jeg har to av seks som overlevde, og håper at de snart kommer i blomst. Sommerfugler er noen vakre skapniger.

    SvarSlet
  2. I dag vandt dahliaen stort over sommerfuglebusken i popularitet.

    SvarSlet
  3. Det gør mine dahlia ikke, de er ikke sprunget ud endnu, men vi har masser af sommerfugle og som vanligt ingen regnvejr, så jeg blev overrasket, da du skrev om det obligatoriske regnvejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Her regner det hver dag - mere eller mindre.

      Slet
  4. Hei. Ikke så mye insekter her, men nok av humler. Jeg håper at når sommerfuglbuskene blomstrer vil det komme noen sommerfugler her også. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, mon ikke sommerfuglene kommer, når de "rigtige" planter blomstrer.

      Slet
  5. Hej Marie

    Flotte billeder - guldsmede er ikke nemme!

    ja, sikken en masse regn du får - og imorgen skal da vist ikke blive anderledes.
    Dejligt at solen også kommer til!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, guldsmede er ikke nemme, men det her eksemplar holdt lige en pause. Det er ufatteligt, at det skal regne hver dag, men det gør det.

      Slet
  6. Smukke billeder! Har du brugt en speciel linse til insektbilledet? Det sidste billede har også nogle meget flotte farver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en makrolinse, jeg har brugt. Ikke fordi man kan kalde det makrobilleder, det er vel simpelthen nærbilleder. Det er sjovt at gå tæt på motivet engang imellem.

      Slet
  7. Härligt med insekter och vackra insektsbilder. Det hör högsommaren till känner jag. Försöker odla växter som de gillar för surrets skull men också för pollineringen och deras fortlevnads skull.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, i godt vejr her i sensommeren er det en fornøjelse at høre og se insekternes livlige aktivitet.

      Slet
  8. Hej Marie. Hyggeligt indlæg:)

    SvarSlet
  9. Hej Marie.Flotte billeder af guldsmeden.Længe siden at jeg har set en i min have.Men så må jeg ty til den jeg har i ølv.
    også flotte spydverbena.Har dem rigtig mange steder i haven efter jeg såede den dem forrige år.
    Rigtig flot billede det sidste.
    Og rigtig god dag Jette
    Synes det har knebet med sommerfugle.har mest de hvide lige nu.Men det har jo også regnet rigtig meget i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er heldige at have masser af sommerfugle - det er så hyggeligt. Ja, spydverbena sår gerne sig selv, og det kan jeg godt lide. De er lette at fjerne,hvis det bliver for meget.

      Slet
  10. Hej Marie!
    Så fina bilder du tagit av både trollslända och fjärilar. Vacker klematis och en härlig bild av rabatten. Vackert och härliga färger.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marika. Klematissen ved tilsyneladende ikke, at den er en staudeklematis og altså forventes at krybe i stedet for at klatre☺

      Slet
  11. gode billeder af guldsmedene :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, jeg var heldig, at den blev siddende i nogle minutter.

      Slet
  12. Jeg tror at insekterne er glade i din have, hvor du byder på meget forskelligt. Det er godt at hver dag også byder på opholdsvejr så de kan komme ud at flyve;) Her regner det også hver dag, nogle dage mere regn end andre.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid